tisdag 5 januari 2010

Ikea och en massa annan nyttig shopping...

Igår blev det en sväng till Ikea. Vi var barnfria efter att Trollan följt med farmor hem och skulle sova där söndag till måndag. Det hade de bestämt sedan länge och vi passade då på att göra sådant som känns mer eller mindre rologt flr en treåring. Dvs, vi åkte först och lämnade in saker på loppis. (Vi håller på med en rejäl utrensning här hemma, men oftast blir det bara så att saker och ting hamnar i loppispåsar för att sedan ställas in i förrådet igen tills en annan gång... Men inte nu!) Skönt och välbehövligt. Kikade runt lite och hittade två saker jag ville ha. en underbar gammal bokhylla och det mest perfekta vitrinskåpet. Men min man var inte riktigt på samma linje så det blev inga fynd där inte. En annan gång. Men, jag håller med honom, jag vet inte riktigt var vi skulle ha det!

Efter loppisen åkte vi vidare mot Barnens hus och Baby proffsen och hämtade ut en babybox. Gratis blöjor, blöjhink, napp och lite annat smått och gått. Trevligt. Därefter blev det att bege sig till Ikea. Ingen hit egentligen med tanke på att de bygger om och ingeting finns där i stort sett. Jag ville ha tag i enkla förvaringskartonger, men så klart fanns det inga (åtminstone inte som jag hittade). Däremot slog vi till och köpte ett skåp att förvara bebisens saker i och en matta. Underbart! Som jag har längtat efter att sovrummet ska få sin slutliga finish! Vi hann även med en sväng till Härliga Hem för att titta på en soffa och jag tror att vi kanske har enats. Vi ska bara fundera över var vår gamla ska ta vägen och hur vi ska få hem en ny soffa... Det är dagnes problem. I mogron ska vi ut och kika en sväng till och se vad som händer. Åh, vad jag längtar efter en ny soffa!

Väl hemma tvingade jag Magnus att skruva ihop skåpet och det gick över förväntan. Nu står det på plats! Dessutom tog vi tag i det oavslutade projektet lister och sågade till och målade de sista två som fattades. Så nu är även de på plats! Mattan rullades ut när Trollan kom hem och den var helt sagolikt ljuvlig att rulla på tyckte hon. En bra dag alltså! Kvällen ägnades åt att lägga in alla pyttekläder (Jag vet att en del tycker det är tidigt, men jag vill känna att jag gjort något och att det faktiskt är ett barn på väg!)

Idag hade vi sovmorgon och sedan har vi röjt lite i förrådet. eftermiddagen har vi spenderat hos Diana, Björn, Cornelia och Adrian. En mysig eftermiddag och vi fick låna hem spjälsäng, bilbarnstol m.m. Nu har vi snart alla saker till en ny liten familjemedlem. känns så skönt!

Ikväll blir det nog att slappa lite bara, eller att fortsätta rensa förrådet.

Inga kommentarer: